26/10/11

Gripe, folk, llingua y dineiru


Una mormeira chegada de sópitu fixo que me perdiera'l postrer conciertu del V Festival Celta Internacional Reino de León, porque llamentablemente yá perdiéu'l sou nome orixinal y afitáu, en llionés. Tres trés días nos qu'Anxo Lorenzo amosaba'l sou xeitu cona gaita sacándo-ye un sonidu asemeyáu al d'una guitarra eléctrica, Rapabestas superaba esa zunia adolescente de nosotros en León no tocamos, deleitando a los asistentes cono sou dulce son y Tejedor ponía patas arriba una Plaza Mayor qu'al niciu del conciertu nun yera quien a decatase de que taba a puntu d'ascuitar al grupu folk del momentu, Hot Spoons dende Irlanda candaría seguro que brillantemente un ciclu que senciellamente nun puede/debe perdese cumo outras tantas cousas algamadas no llabor de sensibilizar a la xente pa cona nuesa identidá cultural. Uno de los aspectos que caracterizan a la sociedá llionesa ye que la espada de Damocles siempres queda escolingada sobre todo aqueillo que cheira a llionés no sou aquel más fondu, y lo daveras triste ye qu'esa espada siempres suel caer emburriada por complexos rancios y acaronxaos que paez que nunca nun deixaremos d'apollinar.

Cumo vien siendo tradición nos primeiros meses de cada llexislatura, el nuevu equipu de gobiernu que chega asoleya de contino la tremenda delda heredada de los que marchoron, delda que xenera unos inevitables recortes, torgando la normalidá a la hora desenvolver el programa políticu de los recién chegaos y que sorprendentemente suel desapaecer nos últimos meses de llexislatura, momentu en que sí qu'hai perras pa todo. En fin, la cantinela de siempres, al niciu queixas, queixas y más queixas de que nun hai dineiru y de lo muito qu'hai qu'aforrar y al cabu tres años tódolo aforráo escabíldase cono envís de convencer al electoráu de que los que gobernoron tienen feitas cousas n'abondo y por eillo deben repetir (bon exemplu d'eillo foi'l PSOE na anterior llexislatura). Cona chegada del PP tódolos amantes de lo nueso temblábamos, porque yá sabemos qu'un partidu sometidu a las decisiones de la Junta, aú s'anecia con negar el feitu diferencial llionés  pouco podría faer por él, y el tiempu acabóu dándonos la rezón: un equipu de gobiernu de caras mui mui pouco conocidas, todas eillas al aveséu de la querida Isabel Carrasco qu'a parte de tresmitir la sensación de ser la corporación que más ta tardando n'asentase, cede la estaya de cultura llionesa a un conceyal insensible dafeitu con eilla ya inespertu y carente d'arrancadeiras no terrén de la política, supongo que pa garantizar una mínima partida presupuestaria nesos temas ensin la protesta del edil y que la chama de la cultura ya identidá llionesas apuxada hasta va unos meses atrás esmoreza ensin deixar güelga.

Dalgunas de las mididas (las únicas seique) dende la toma de posesión dica güei no que cinca a cultura llionesa foron:

1. Treslladar el Festival Celta Reinu de Llión a las fiestas de San Froilán, por ser unas fechas más afayadizas pal mesmu. Ridículu, acubilar la cultura llionesa nunas fechas estrictas ye l'argumentu más paletu ya incoherente que podamos sentir yá qu'ésta debe fomentase en todu momentu, ou a lo menos esi ye'l llabor de la conceyalía que lleva esi nome, amás de que'l festival yá yera un eventu afitáu en branu y conocidu por tódolos llioneses amantes del folk, cuntaba con chenos absolutos y un clima que favorecía los mesmos. En conclusión, nun había dineiru ou a lo menos ganas de precipitase en gastalu no festival y decidioron mazcarar esi feitu conas escusas qu'empriman esti párrafu.

2. Amenorgar l'Area de Formación Tradicional, llevando las clases d'instrumentos pa la escuela de música y deixando no AFT indumentaria, baille y llingua. Ta claro que la meyor maneira de fortalecer un área de formación ye restándo-ye disciplinas, eso yá por nun falar de que tódalas disciplinas, las que quedan y las que non, requieren d'una revisión urxente y un plan d'estudios qu'anguaño nun esiste y que convierten al AFT nun centru de tiempu llibre al que la xente vei a pasar el ratu ensin esames nin asignaturas. Indumentaria tradicional, por casu, consiste en que l'alumnu escueye un traxe del país y tien que lu faer, vamos, qu'en llugar d'una clas basada no ensiñu de las características de cadún de los traxes de la nuesa indumentaria tenemos un taller de costura, maraviyosu.

3. Retirar el llionés de tódolos documentos oficiales del Ayuntamientu de Llión, por cuestión d'aforru y en pallabras del conceyal de sentido común. Esto sí que ye cuanto menos la risión, fálase de retirada de tódolos documentos oficiales cumo si tódolos documentos oficiales de l'alministración fueran en castellán y llionés, ¡oxalá fuera asina!. El llionés usábase malapenas nas actividaes de la Conceyalía de Cultura Llionesa y d'un xeitu mui sutil, sobre todo dende que Javier Chamorro garróu l'área, con un envís de que los ciudadanos que participaran de las actividades ufridas pudieran a lo menos constatar la esistencia del idioma y la súa posibilidá d'usu acullá de falar de madreñas y ganáu, siempres cono únicu afan de potencialu, de concienciar a la sociedá del sou valor cumo patrimoniu cultural impagable, de qu'hemos torgar por tódolos medios al nuesu algame la súa chegada a fas terminal y non d'imponelu cumo mueitos tentaba de faer creer, fomentando una fantasía d'una supuesta situación de peligru del castellán ou la marxinación de los sous falantes, terrible. Las declaraciones del conceyal acerca de que la nuesa llingua ye l'español y de qu'hai que potenciar l'inglés nun pudioron ser más gafas ya hipócritas, muerro de ganas por comprebar l'usu del inglés que vei faer el consistoriu y la necesidá que'l ciudadanu tien d'eillo.

4. Condicionar las clases de llingua llionesa a la demanda previa surdida d'ente los ciudadanos. Llingua llionesa ye una de las disciplinas que cunta con más alumnos y la demanda ta de mano garantizada, y esta fatada pa peneirar la realización de las actividaes igual podría hasta entendese viendo la situación de crisis económica de la casa'l conceyu si se fixera con tódala ufierta, la cuestión ye: ¿por quéi nun se fai cono restu de las disciplinas  del AFT cumo chifla, curdión, indumentaria y outras que cuntan con menor demanda? ¿por quéi las únicas torgas son puestas al llionés? Nun hai desplicación  más allá de la voluntá de buscar dalgún mediu que pueda ayudar a la retirada plena de la llingua llionesa del consistoriu  ensin qu'eillo rinche demasiáo.

En conclusión, anguaño cuntamos con un área nueva qu'axunta las anteriores estayas de cultura y cultura llionesa, na que las cousas son feitas claramente al debalu esceuto a la hora de dir pasando progresivamente a un segundu planu l'ensiñu y actividaes venceyadas al nuesu raigañu tradicional. Si estos son los primeiros pasos d'estos cuatro años nun quiero saber cúmo serán los últimos, mentanto l'agadamientu crez ente los alumnos de llionés qu'inda güei desconecen si esti añu podrán ou non siguir deprendiendo el nuesu idioma.

Al final el conceptu superficial y precipitáu que tenía del Partido Popular respeuto a la llingua y cultura llionesas nun resulta nin una cousa nin outra: un elementu muertu que nun s'axusta a las necesidaes reales de la sociedá llionesa, que xenera conflictu y que malapenas defienden cinco ou seis gañanes y radicales. Quién sabe, quiciabesmente dalgún día ente tódolos que creemos qu'al llionés inda-ye queda una última oportunidá podamos llavar esa murnia imaxe tan espayada, que yá touca.

A lo menos tuvimos festival celta.

2 comentarios:

  1. En el área de formación tradicional solo quedó la llingua llïonesa, baile e indumentaria las pasaron a la escuela de música.

    ResponderEliminar
  2. Pueis on peor, una amuesa más de lo dito na entrada

    ResponderEliminar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...